szkolenia BHP pracownikom, które powinno być dobrane do rodzaju wykonywanej pracy. Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a jeden z rodzajów szkolenia BHP jest przeznaczony dla pracowników administracyjnych i biurowych. Zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest istotne zarówno na budowie, jak i w biurze, dlatego ważne jest to, żeby pracownicy posiadali wiedzę BHP konieczną do wykonywania określonej pracy. Kwestie bezpieczeństwa w pracy biurowej i administracyjnej dotyczą takich kwestii, jak zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu monitora, robienia regularnych przerw podczas pracy oraz utrzymywania właściwej postawy ciała. Ponadto pracownicy biurowi muszą znać także podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Praca w branży BHP
Bezpieczeństwo i higiena pracy jest dość szeroką dziedziną, która wymaga posiadania specjalistycznej wiedzy oraz odpowiednich kwalifikacji od pracowników działających w tej branży. Pracownik służby BHP musi posiadać odpowiednie kwalifikacje, żeby móc prowadzić szkolenia BHP, szkolenia PPOŻ oraz przeprowadzać audyty bezpieczeństwa. Osoba chcąca pracować w branży BHP musi przede wszystkim ukończyć studia podyplomowe lub musi posiadać wykształcenie kierunkowe o specjalności, która dotyczy bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto osoba taka musi odbyć co najmniej roczny staż kierunkowy, żeby móc pracować jako specjalista od spraw związanych z BHP. Praca w branży BHP, wbrew powszechnemu przekonaniu, wymaga sporej odpowiedzialności oraz znajomości bieżących przepisów związanych z bezpieczeństwem i higieną pracy. Specjaliści zatrudnieni w firmie BHP muszą posiadać odpowiednie kwalifikacje oraz szeroką wiedzę na wiele różnych tematów, ponieważ branża BHP obejmuje świadczenie sporego zakresu usług.
Zakres usług obejmujący obsługę BHP
Obsługa BHP firm i przedsiębiorstw jest jedną z ważniejszych usług z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy oferowanych przez specjalistyczną firmę. Obsługa BHP oznacza po prostu przejęcie wszelkich spraw związanych z utrzymywaniem bezpieczeństwa i higieny w miejscu pracy przez odpowiednio wykwalifikowanych specjalistów. Obsługa BHP obejmuje realizację czynności, które wynikają bezpośrednio z Rozporządzenia Ministrów w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy. Ponadto firma przejmując kwestie związane z bezpieczeństwem zajmuje się także przeprowadzaniem odpowiedniego szkolenia BHP dla pracowników, zarówno okresowego szkolenia, jak i wstępnego szkolenia BHP. Obsługa BHP często obejmuje także kwestie związane z PPOŻ, takie jak regularne przeglądy sprzętu gaśniczego oraz prowadzenie szkoleń PPOŻ. Usługi związane z bezpieczeństwem i higieną pracy dotyczą także wykonania oceny ryzyka zawodowego. Firma oferująca obsługę BHP zajmuje się także udzielaniem pomocy we wdrażaniu odpowiednich systemów zarządzania bezpieczeństwem w przedsiębiorstwie.
Kurs BHP dla pracodawców
Obowiązkiem pracodawcy wobec pracowników jest zapewnienie odpowiednich szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, należy jednak pamiętać o tym, że także pracodawca posiada obowiązek posiadania szkolenia BHP. Prowadzeniem szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy zajmuje się odpowiednia firma działająca w branży BHP. Kurs BHP, który muszą ukończyć pracodawcy, jest skierowany także dla osób zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych. Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy przeznaczone dla pracodawców oraz osób kierujących innymi pracownikami posiada okres ważności pięciu lat. Sam kurs BHP trwa minimum szesnaście godzin lekcyjnych, gdzie podczas szkolenia uczestnicy są zapoznawani z odpowiednią wiedzą na temat zasad bezpieczeństwa oraz higieny w miejscu pracy. Jak każdy rodzaj szkolenia BHP, tak również szkolenie dla pracodawców kończy się specjalnym egzaminem dotyczącym wiedzy przyswojonej na kursie. Szkolenie BHP dla pracodawców oraz osób kierujących prawnikami jest przeprowadzane przez doświadczonych specjalistów z branży BHP.